Tätä on
yllättävän vaikea kirjoittaa, sillä yleensä en ajattele näitä asioita – uskon
ja kirkkoon kuulumisen asioita.
Minä kuulun
kirkkoon. Kuulun kirkkoon, koska olen syntymästäni saakka kuulunut Suomen
evankelisluterilaiseen kirkkoon, kuten hyvin moni muu suomalainen. Olen
sellainen kristitty, että kun koirani 12 vuotta sitten repi koulusta saamani
Uuden testamentin, pidin sitä hauskana mielenilmauksena. ”Ha haaa! Tipsupas ei
usko Jumalaan!”
En ole kuitenkaan
eronnut kirkosta, sillä minulle ei ole yksinkertaisesti tullut sellaista tunnetta,
että olisi tärkeää erota – ei edes Kakkosen Homoiltojen aikaan, vaikka
kannatankin homojen oikeutta mennä naimisiin ja adoptoida lapsia perheen
ulkopuolelta. Minä siis vain olen kristitty, sen kummemmin sitä ajattelematta.
Tämä
ajattelemattomuus onkin tuntunut viime aikoina häiritsevämmältä kuin ennen.
Päivi Räsäsen lausahduksista aiheutuneen kohun jälkeen tuhannet ovat jälleen
eronneet kirkosta ja jopa Kirkko & Kaupunki -lehden päätoimittaja Seppo
Simola kirjoitti suutuspäissään pääkirjoituksessaan, että Räsäsen pitäisi pitää
suunsa kiinni, koska hän tuo huonon maineen kirkolle. Simola on nyttemmin
pyytänyt anteeksi kirjoitustaan.
Lähtökohtaisesti
olen asioista täysin eri mieltä kuin Räsänen. Olin ensimmäisen 25 000
allekirjoittaneen joukossa, kun kansalaisaloite tasa-arvoisen avioliittolain
puolesta käynnistyi maaliskuussa. Mielipiteeni siihen, että myös
seksuaalivähemmistöt saisivat mennä keskenään naimisiin, perustuu hyvin
yksinkertaiselle ajatukselle: mielestäni se oikeudenmukaista.
On oikein, että kaikilla on samat oikeudet lain edessä – että kaikki
ainakin lähtökohtaisesti ovat tasa-arvoisia.
En ole myöskään
abortista samaa mieltä Räsäsen kanssa. Vastustamalla aborttia hän asettaa
sikiön oikeudet naisen oikeuksien edelle, mikä taas sotii minun
oikeuskäsityksen kanssa. Naisella on oikeus päättää omasta kehostaan
ja kun hän näin tekee, täytyy hänellä olla lääkäri, joka ei tuomitse. En edes
ymmärrä, miksi aborttia vastustava haluaisi ylipäänsä ryhtyä lääkäriksi.
Miksi en eronnut
kirkosta Homoiltojen jälkeen tai nyt, kun Räsänen on laukonut jälleen asioita, joita
minä en allekirjoita? Ensinäkin, niin kuin moni ystäväni on sen jo todennut
ääneen, on typerää erota kirkosta jonkun toisen mielipiteen takia. Toisekseen, Räsänen
ei onneksi ole yhtä kuin Suomen evankelisluterilainen kirkko. Moni toki on
samaa mieltä hänen kanssaan, mutta useat kirkon sisällä myös irtisanoutuvat
hänen sanoistaan. Yksi heistä on Helsingin piispa Irja Askola, joka on myös siunannut samaa sukupuolta
olevan parin lähetystyöhön. Toinen tällaista liberaalimpaa
katsantokantaa edustava on arkkipiispa Kari Mäkinen. Vuoden 2010 Homoillassa homojen
oikeutta avioliittoon istui puolustamassa pastori Leena Huovinen.
Olenkin
huomannut, että kuunnellessani Räsäsen puheita tai nähdessäni dokumentteja
äärikristityistä, päädyn aina minä–nuo -ajatteluun. Oma arvomaailmani on
kaukana edellä mainituista. Jopa silloin, kun joku sanoo uskovansa Jumalaan,
ajattelen, etten ole samaa mieltä, "en kuulu tuohon porukkaan". Minä luotan evoluutioteoriaan – ja silti
kuulun kirkkoon. Ja sitten toisaalta, minun ei ole mitenkään vaikeaa lukea
itseäni Askolan, Mäkisen ja Huovisen kanssa samaan mielipideilmastoon – tosin hengellisessä
valveutuneisuudessa olemme ihan eri kaliiberissa.
Olenkin
ilmeisesti pahimman luokan tapakristitty. Tapa kuvaa hyvin myös sitä, mikä on
saanut minut osittain pysymään kirkossa. Pidän tietyistä kirkon
perinteistä: olen sen verran vanhanaikainen, että haluaisin kirkkohäät ja
haluaisin pitää lapselleni ristiäiset. En näe ristiäisissä tilaisuutta, jossa
syntinen vauva puhdistetaan kaikista synneistään, vaan kauniin perinteen. Viime
aikoina nämä syyt ovat kuitenkin tuntuneet tyhmiltä – ja pinnallisilta.
15-vuotiaana olin
rippileirillä. Kokemus oli meille kaikille nuorille varmasti ikimuistoinen,
vaikka en usko, että se välttämättä liittyi leirin hengelliseen puoleen.
Leirinuotion äärellä oli mukavaa laulaa yhdessä, paistaa makkaraa ja mennä myöhemmin
uimaan. Muistan, että meiltä kysyttiin, mitä haluaisimme sanoa nykyajan ihmisille,
jotta he selviäisivät tulevaisuudesta paremmin. ”Opetelkaa uimaan”, sanoi yksi
ryhmäläiseni. En tiedä, miksi muistan juuri tuon lauseen. Leirin päätteeksi oli
tietenkin konfirmaatiotilaisuus, jossa jännitin, miten saisin öylätin ja
punaviinin alas, ensimmäinen kun tarttuu kuivana kitalakeen ja jälkimmäinen
maistui vielä siihen aikaan kitkerältä. Minä haukkasin öylätin ensin
etuhampaillani kahtia (olen myöhemmin kuullut, ettei niin saa tehdä) ja vasta
sen jälkeen uskalsin niellä pienet palaset punaviinillä huuhdeltuna.
Konfirmaationi
jälkeen olen syönyt yhden ainoan öylätin ja juonut lukemattoman paljon
punaviiniä, mutta en kuitenkaan niin paljon, etten muistaisi
konfirmaatiopäivääni. Se oli tärkeä ja hieno päivä, näin jälkeenpäinkin
muisteltuna.
Olen minä siis
jotain kirkkoon kuulumisesta saanutkin: yhteisöllisyyden tunnetta eräässä
vaiheessa elämääni ja paljon kauniita muistoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti