Viime maanantaina
tunsin pitkästä aikaa tarvetta twiitata. Olin juuri katsonut Game of Thronesin
kolmannen tuotantokauden päätösjakson, jossa teurastettiin kolme sarjan
keskeistä hahmoa (hyvistä vielä kaiken lisäksi)! Eivät säästäneet edes
sutta, saatana!
The Rains of
Castamerea kauhisteltiin sosiaalisessa mediassa ympäri maailman. Yksi toisensa
jälkeen ihmiset ilmoittivat juuri nähneensä jakson. Suru oli kollektiivista, ”GoT
s03 e09 in memoriam” -tyylistä. Minäkin halusin ilmoittaa maailmalle surevani.
Tuntui hyvältä, kun ihmiset myötätunnosta tykkäsivät Facebook-statuksestani. He
tiesivät, miltä minusta tuntui.
Samalla tavalla
kuin Big Loven viimeisen jakson jälkeen, minusta tuntui nytkin, että minun piti
päästä yli kokemastani järkytyksestä.
Etsin apua sarjan sivuilta ja katsoinkin kaikki videot Red Weddingiin liittyen.
Inside the Red Wedding -klipissä yksi sarjan tekijöistä D.B. Weiss kertoo, että
kohtaus oli yksi suurimmista syistä, miksi sarja ylipäänsä haluttiin tehdä. Heille,
sarjan tekijöille, kohtaukseen pääseminen olisi jo sinänsä merkki siitä, että
he olisivat onnistuneet luomaan sarjasta suositun.
Ymmärrän Weissin
viehätyksen kohtaukseen. Olen katsonut elämäni aikana monia sarjoja, mutta
missään en muista nähneeni yhtä shokeeraavaa kohtausta, kuin mitä viimeviikkoinen
Red Wedding oli. Game of Thronesin fani ei voi luottaa siihen, että hänen
suosikkihahmonsa selviäisivät. Moni julisti lopettavansa sarjan katsomisen
juonenkäänteen takia. Minun mielestäni moinen yllätyksellisyys lisää sarjan
kiinnostavuutta ja realistisuutta (sikäli kuin se on fantasiamaailman sijoittuvassa sarjassa mahdollista) – tosielämässäkin hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita.
Kiitos kohtauksen, olen päättänyt lukea sarjan -kirjat, sillä en voi odottaa
vielä ainakin kolmea vuotta, jotta tiedän, pääseekö Arya kostamaan perheensä
kohtalon.
Tuotantokausiajattelu on uutta
Ranskalaisessa
dokumentissa ”Koukussa tv-sarjoihin” (Series Addicts, 2012) käsiteltiin
tv-sarjojen ja niiden katsomiseen liittyviä muutoksia, kuten katsojakokemuksia, netin vaikutusta ja tuotantokausiajattelua. Dokumentti
tuli reilu kuukausi sitten televisiosta ja on nähtävillä myös YouTubessa ranskaksi.
Tv-sarjojen
katselusta on tullut maarajat ylittäviä kokemuksia, aivan kuten Game of Thrones
on todistanut. Muun muassa Lostin päästösjakson katsomisesta tuli maailmanlaajuinen ilmiö. Pian minä ja miljoonat muut
Dexter-fanit pääsevät jännittämään, miten sarjanmurhaajan saaga paketoidaan.
Ehkä voisin jopa live-twiitata päätösosan aikana?
Dokumentissa
kerrattiin ilmeinen: netti on mullistanut sarjojen maailman. Kerron nyt hieman
oikaisten, miten sarjojen kulkeutuminen Amerikasta Eurooppaan käy. Kun sarjan
jakso lähetetään televisiosta, etulinjassa ovat tietenkin amerikkalaiset
katsojat. Aamuyöllä valveilla ovat sarjojen muualla asuvat fanit, jotka
odottavat jaksojen päätymistä nettiin. Kun tiedosto on nähtävissä, se tekstitetään
ensin englanniksi, minkä jälkeen eri maiden vannoutuneimmat fanit tekstittävät
jaksot omille kielilleen muiden nukkuessa. Näin seuraavana päivänä Euroopassa jaksoa
katsovat voivat katsoa sen jo omalla kielellä tekstitettynä. Tekstittäjät
saavat mainetta ja kunniaa – jopa faneja. (Ketjun tarkemman selostuksen voi
katsoa dokumentin kohdasta 16:47– 18:15, mutta edelleenkin siis ranskaksi.)
Uutta on myös
tuotantokausiajattelu. Ennen ei puhuttu siitä, mitä eri tuotantokausilla
tapahtui, mutta nykyään ihmiset laittavat niitä paremmuusjärjestykseen ja
jokaisella tuotantokaudella on oma tunnistettava teemansa tai ”identiteettinsä”.
Yksi selkeimmistä esimerkeistä on varmasti The Wire, jonka viisi tuotantokautta
kaikki pyörivät eri teemojen ympärillä.
Sinkkuelämästä se alkoi
Minulla, kuten
muillakin sarja-addikteilla on kollektiivisten muistojen lisäksi yksilöllisiä
muistoja.
Sinkkuelämä oli
ensimmäinen sarja, johon hurahdin täysin. Katsoin sitä 16-vuotiaana kesän
valoisina iltoina, kun jaksoja tuli Maikkarilta monta peräkkäin. Koko
kaveriporukkamme alkoi katsoa sarjaa samoihin aikoihin ja me peilasimme sarjan
tapahtumia omiin elämiimme – aivan kuten Girlsin kanssa nyt, joka onkin sinänsä
paljon parempi vertailukohde kuin edellä mainittu.
Hankin koko
Sinkkuelämää-sarjan kattavan Shoeboxin ulkomailta, koska sitä ei myyty Suomessa
vielä 2007. Käytin sarjan tapittamista hyväkseni myös ylioppilaskirjoituksiin
valmentautumisessa, kun katsoin jaksoja ranskaksi tekstitettynä ja dubattuna.
Vaikka tapani viihteellistää pänttäämistä ansaitsee mielestäni hiljaisen
kunnioituksen, ylppäreissä en tainnut kuitenkaan tarvita juuri Sinkkuelämästä
oppimiani sanoja.
Dexter hallitsi elämääni
täysin kuukautta ennen Hollantiin lähtemistäni, Big Lovea katselin kaksi kesää
sitten, vaikka aurinkoa olisi riittänyt. Mullan alla -sarjaa aloimme katsoa
poikaystäväni kanssa yhdessä vuonna 2011, mutta minä olin meistä ainoa joka
jaksoi loppuun; sama homma kävi loistavan Vallan linnakkeen kanssa (joka tosin
päättyy vasta ensi keskiviikkona). Nyt uusi innostuksen kohteeni on Mad Men, joka
herkullisesta ja pirteästä ulkomuodostaan on myös erittäin surumielinen sarja.
Kukaan ei tunnu olevan onnellinen.
Suvi Ahola
kirjoitti taannoin Lauantaiesseessään, että sarjojen laatu alkoi kasvaa HBO:n
myötä. Sen ei tarvinnut välittää mainostajista vaan se saattoi keskittyä
mahdollisimman laadukkaiden sarjojen tuottamiseen tilausmaksujen turvin. HBO
onkin kuin paraskin Joutsenmerkki: takuu laadukkaasta tavarasta. Hyvien,
pitkien sarjojen juonia ja henkilöitä ehditään rakentaa paljon pidemmälle ja
syvällisemmin, kuin mihin elokuvissa pystytään. Siksi parhaimpien sarjojen
katsominen onkin kuin laaturomaanin lukemista. Se on ihana ajatus minun
kaltaiselleni, helposti sarjoihin koukkuun jäävälle ihmiselle.
Tänään illalla
amerikkalaiset näkevät Game of Thronesin kolmannen tuotantokauden päätösjakson
ja huomenna sitä katsotaan Euroopassa. Itse aion katsoa sen poikkeuksellisesti
vasta viikon päästä maanantaina, kun palaan Hollannista.
Lähdenkin viettämään
Utrechtiin televisiotonta viikkoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti